Gode råd om support

Giv konkrete eksempler

Forsøg at vedlægge konkrete eksempler, der kan illustrere dit spørgsmål. Giv evt. en step-by-step beskrivelse af hvad du præcis gjorde, hvad der skete, og hvad du forventede. Selvom problemet virker ligetil, så er eksempler vigtige således, at vi kigger på det samme problem som dig.

Giv tilstrækkelig information om problemet

Forsøg at give tilstrækkelig med information til at vi kan reproducere problemet. I simple tilfælde er det tilstrækkeligt med et par linjer fra MatematiKan. I andre tilfælde har vi muligvis brug for en komplet kopi af dine input og output fra MatematiKan. Måske kan det også være påkrævet at kende detaljer om din computers konfiguration som fx hardware og/eller software specifikationer. Hvis du er i tvivl så medsend hellere for megen information.

Find simple eksempler

Hvis dit spørgsmål kan illustreres med et lille selvforklarende eksempel er det at foretrække i forhold til et stort og kompliceret. Fjern venligst alt fra eksemplet der ikke er relevant for problemet. Undgå eksempler der inkluderer eksterne filer eller der afhænger af mange specielle definitioner.

Adskil problemet fra baggrundsinformation

Adskil beskrivelsen af problemet fra baggrundsinformation som fx i hvilken situation problemet opstod og hvad du evt. selv tror årsagen til problemet er. Men husk, at dine spekulationer omkring problemet er ofte nyttige i udarbejdelsen af en løsning.

Beskriv problemet i almindelige vendinger

Forsøg at beskrive problemet i et sprog, som kan forstås af alle med en almindelig forståelse af computere og matematik. Undgå sprogbrug, der er specielt for dit fagområde eller som kræver specialiseret kendskab til software ud over MatematiKan.

Kontroller dit arbejde

Før du indberetter et problem så forsøg at verificere at problemet stammer fra MatematiKan. Nogle problemer er selvfølgelig åbenlyse. Hvis MatematiKan fx giver et åbenlyst forkert resultat eller crasher uden tydelig årsag, så vil vi selvfølgelig gerne vide det.

Undgå at vedlægge filer i specielle formater

Du er velkommen til at sende os dine spørgsmål og dokumentation i almindelige standard formater. MatematiKan notesbøger er simpel-tekst filer og næsten alle spørgsmål om MatematiKan kan beskrives uden brug af specielle filformater.

Beskriv kun et problemfelt pr. fejlmelding

For overskuelighedens skyld anbefaler vi at du kun inkluderer Èt spørgsmål pr. besked. Det gør det nemmere at sende hvert spørgsmål til relevante supportere. Samtidig undgår vi at overse spørgsmål og at sammenblande forskellige svar.

Gør dine spørgsmål tydelige

Hvis din besked indeholder et spørgsmål eller en kommentar som du gerne vil have en respons på, så udtryk det venligst så det er tydeligt for supporteren. Hvis du fx bare sender os en stor fil og beder os kigge på programmet, så ved vi ikke om det indeholder en problemstilling som du gerne vil have besvaret eller om du bare beskriver en observation i forbindelse med programmet.

Forhør dig hos andre it-kyndige

Hvis dit problem ikke tydeligt henhører til MatematiKan, men måske involverer din computers hardware eller andet installeret software, så kan det være en god ide at forhøre sig hos en lokal it-kyndig først.